Hem / Om Sport Fitness / Puls - Power - Play

Puls - Power - Play

Sport Fitness olika idrottsspecifika träningskoncept ska ge ett allsidigt och varierat träningspass. Floorball Fitness, Handboll Fitness och Hockey Fitness är uppbyggt på Puls - Power - Play. Ett sätt att både få in konditionsträning, styrketräning och idrottande i ett och samma pass. Träningspasset anpassas efter deltagarna, gruppen och platsen.

 

 

Puls

Starta upp passet med uppvärmning för att göra kroppen redo för träning. Värm upp muskler och leder och fokusera på träningsstunden. Uppvärmningen kan pågå i 10-20 minuter med fokus på att väcka de muskler och leder som ska användas i träningen. Blanda till exempel pulshöjande övningar, tekniklekar, lättare styrkeövningar och rörlighetsövningar. 

Power

Idrottande sker med hela kroppen och det är viktigt att stärka och stabilisera kroppens leder och muskler för att hålla sig skadefri. Därför är det bra att tidigt i passet lägga in några övningar som passar just för idrotten. Utifrån övningskorten kan ni sätta ihop cirkelträning, plocka ihop övningar för "Dagens träningspass" eller gå ihop två och två och träna i par.

Play

Handboll, hockey och innebandy är lagspel som innebär att passa, fånga, skjuta med boll, puck och klubba. Det är viktigt att träna på grundteknik när man ska spela. Det finns många roliga spelvarianter och på ett eller annat sätt tränar du idrottens olika moment.