Hem / Om Sport Fitness / Sport Fitness övningshäften

Sport Fitness övningshäften

 

 

Övningshäftet är en samling kort ihopsatt med en praktisk ring som går att öppna och stänga. Det gör det lätt att plocka ut de kort som ska användas på dagens pass. Häftet är uppdelat efter avsnitten Puls, Power och Play. Korten märkta Power visar styrkeövningar och kan med fördel placeras ut på träningsytan vid till exempel cirkelträning. Numreringen gör det lätt att sätta ihop häftet igen efter användning. 

Låt häftet finnas lättillgängligt i träningshallen för att vem som helst i föreningen ska kunna ha åtkomst till materialet för att kunna hålla i pass. Övningarna kan med fördel även användas i den vanliga idrottsverksamheten.

Övningsmaterialet finns även digitalt i pdf-format. Skicka ett mail till This is a mailto link för att ta del av det digitala häftet.


 

Övningshäftet har en enkel uppbyggnad och dispositionen är följande: 

 

Allmän information

- om Floorball Fitness, Handboll Fitness respektive Hockey Fitness,

- om grundregler som gäller under träningspasset,

- om Puls - Power - Play, 

- om hur ett träningspass kan sättas ihop,

samt information för föreningen, till instruktören och annat värt att veta.

 

 

 


 

Puls

Numrerade kort med tydligt beskrivna uppvärmningsövningar. Inledningsvis finns information om hur ni kan sätta ihop uppvärmningsdelen på passet. 

Borgskalan nere till vänster anger ansträngningsgrad så att varje deltagare kan träna utifrån sina förutsättningar. Uppvärmningen bör vara något ansträngande till ansträngande i intensitet.

I Hockey Fitness-häftet finns angivet vilka övningar som passar On-Ice respektive Off-Ice.



Power

Numrerade kort med tydligt beskrivna styrkeövningar. Här finns även beskrivet vad du bör tänka på när övningen ska utföras, samt hur du kan göra övningen lättare, svårare m.m. Övningar som visas i par kan även utföras enskilt. Använd till exempel en vägg istället för partner.

I fältet längst ner anges vilken kroppsdel som du tränar.


Play

Numrerade kort med tydligt beskrivna spelövningar. Här anges vilken yta och utrustning som behövs samt tips på hur man kan förändra övningen och anpassa efter gruppen. 

Borgskalan nere till vänster anger ansträngningsgrad så att varje deltagare kan träna utifrån sina förutsättningar. Övningarna i Play-avsnittet bör kännas ansträngande till mycket ansträngande med inslag av maximal ansträngning.

I Hockey Fitness-häftet finns angivet vilka övningar som passar On-Ice respektive Off-Ice.